Oleh:
Siti Masayu Rosliah Binti Abdul Rashid
Pautan: http://www.slideshare.net/yatt87/
RINGKASAN
Artikel ini
mengupas tentang penerapan nilai pendidikan matematik khususnya nilai
formalistic dan kebolehcapaian di kalangan guru berijazah lepasan UPSI dalam
pengajaran matematik sekolah menengah. Mel;alui kajian ini, didapati berlakunya
penerapan nilai pendidikan matematik oleh responden dalam pengajaran di bilik
darjah. Responden lebih memberi keutamaan dalam penerapan nilai
formalistic berbanding aktivis kerana bagi responden pengajaran yang melibatkan
pelajar secara aktif memakan masa dan lambat. Guru juga mempunyai kekangan masa
untuk menghabiskan silibus. Oleh itu, guru lebih suka memilih pengajaran
berpusatkan guru kerana bagi responden penerangan konsep metematik adalah
penting dan pelajar juga lebih mudah memahami. Responden juga lebih memberi
keutamaan nilai kebolehcapaian berbanding nilai pengkhususan dalam pengajaran
kelas. Responden membantu pelajar menyelesaikan masalah matematik kerana bagi
mereka pelajar berpencapaian rendah belum bersedia menyelesaikan masalah
sendiri, pelajar perlu dibantu secara individu dan setiap pelajar mempunyai
keupayaan yang berbeza. Responden juga cenderung mengulang semula konsep
matematik yang asas sebelum memulakan pengajaran baru kerana keseluruhan
pelajar tidak mengingati konsep matematik asas. Selain itu responden juga
mengamalkan strategi kata kunci.
Kritikan
& komen
Kekuatan
artikel ini dapat dilihat dari segi dapatan kajian, setiap dapatan yang
diberikan oleh penulis dibuktikan dengan petikan temubual bersama responden.
Penulis juga terlebih dahulu menerangkan mengenai jenis nilai-nilai dalam
pendidikan kepada pembaca. Selain itu, setiap dapatan diulas oleh penulis
disamping memberikan pendapat dan cadangan penulis sendiri. Penulis juga ada
mengemukakan cadangan cadangan untuk kajian lanjutan kepada pembaca.
Terdapat juga kelemahan bagi jurnal ini, antaranya ialah laras bahasa
matematik yang digunakan oleh penulis. Ia sukar untuk difahami jika pembaca
bukan dari golongan orang matematik atau pendidikan.
No comments:
Post a Comment