Penulis: Wahyu Idris dan Yahya Buntat
Pautan: http://eprints.utm.my/1517/1/wahyuyahya2006_aplikasie-learning.pdf
Ringkasan
E-Learning
ataupun electronic learning merupakan
sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian
elektronik (LAN,WAN atau internet) untuk penyampaian isi kandungan, interaksi
atau pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/ video, TV
interaktif dan CD ROM adalah sebahagian media elektronik yang dimaksudkan.
Perkembangan e-Learning di Malaysia masih baru berbanding dengan negara
Singapura. Kementerian Pendidikan Malaysia dan sektor swasta seperti
MIMOS dan Kumpulan Utusan telah dipertanggungjawabkan untuk menjayakan
agenda ‘e-learning’ kebangsaan. Terdapat pelbagai perbezaan
positif yang dikesan melalui kaedah pembelajaran menggunakan e-Learning
berbanding kaedah tradisional. Melalui e-Learning proses pembelajaran pelajar
lebih selesa, fleksibel dan kurang tekanan.
Walau bagaimanapun, tetap
diakui bahawa terdapat beberapa cabaran yang perlu dilalui dalam perlaksanaan
e-Learning di sekolah-sekolah di Malaysia. Antara cabaran-cabaran
tersebut adalah dari segi akses, kos pengendalian, kekurangan bahan pengajaran
dan pembelajaran, kos bahan / infrastruktur dan latihan tenaga pengajar. Bagi
mengatasi masalah yang dihadapi, terdapat beberapa cadangan penyelesaian yang
mungkin dapat membantu dalam usaha pelaksanaan e-learning di sekolah-sekolah.
Cadangan pertama adalah agar bahan yang dihasilkan perlu penilaian yang rapi
dan hendaklah dilaksanakan oleh pentadbir atau guru untuk mencari bahan yang
sesuai yang dapat meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar bagi mengelakkan
kerugian atau mendapat bahan yang tidak bermutu serta tidak mencapai kehendak
pembelajaran. Seterusnya, bagi tujuan latihan untuk guru-guru, guru-guru perlu
menjalani sesi latihan ELMaS iaitu satu Perisian Sistem Pengurusan Pembelajaran
berasaskan web. Bukan itu sahaja, guru-guru perlu didedahkan dengan pengajaran
berasaskan ICT. Cadangan seterusnya adalah menambahbaik dan menaiktaraf
kemudahan infrastruktur khususnya makmal komputer disekolah bagi memudahkan
pelaksanaan e-learning di sekolah. Bukan itu sahaja, pembelajaran e-learning
juga boleh dilaksanakan dengan penggunaan bahan seperti CD ROM yang dihasilkan oleh
Bahagian Teknologi Pendidikan, Pusat Sumber Pendidikan Negeri dan Pusat
Kegiatan Guru.
Kesimpulannya, ‘e-learning’
seharusnya diamalkan di sekolah-sekolah di Malaysia semaksimum mungkin supaya
pihak sekolah tidak ketinggalan dalam arus ICT. Walaupun e-learning dicadangkan
di sekolah, namun perlu disedari bahawa ‘e-learning’ yang
dicadangkan hanya sebagai tambahan kepada semua sumber yang sedia ada di
sekolah. Guru masih memainkan peranan dalam mendidik pelajar.
Kritikan & Komen :
Pembelajaran e-learning sememangnya kaedah
pembelajaran yang perlu diterapkan dikalangan pendidik masa kini. Ia bukan
sahaja mampu menarik minat pelajar dan membantu memberi kefahaman yang jelas,
tetapi memberi pendedahan awal kepada mereka tentang penggunaan ICT dalam kehidupan
seharian. Pengaplikasian ICT dalam rutin harian memerlukan kemahiran. Dan,
kemahiran itu sendiri perlu dilatih. Kekerapan penggunaan ICT menyediakan minda
dan pengalaman yang baik untuk masa depan pelajar.
Walaubagaimana pun, seperti apa yang dikatakan
oleh penulis, saya sememangnya bersetuju dengan penyataan bahawa terdapat
kekangan untuk pelaksanaan e-learning ini di Malaysia. Ini kerana, tidak semua
sekolah mendapat talian internet terutamanya sekolah-sekolah di kawasan
pedalaman. Pihak-pihak yang berkenaan seharusnya mengambil berat mengenai
masalah yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam melaksanakan e-learning. Namun
begitu, pihak sekolah juga haruslah bijak untuk menangani masalah yang mungkin
timbul berkaitan penggunaan e-learning di sekolah. Ini adalah supaya tidak
berlakunya sebarang jurang akses dan ekuiti khususya dalam ICT bagi
pelajar dan guru sama ada di bandar, luar bandar dan juga pendalaman dalam
menggunakan ICT bagi tujuan pendidikan. Ini selaras dengan teras Rancangan Pembanguan
Pendidikan Negara iaitu meningkatkan akses kepada pendidikan dan memperluaskan
ekuiti dalam pendidikan.
Dari segi kecekapan guru pula, tidak semua
guru mahir menggunakan ICT terutamanya golongan yang telah hampir pencen.
Mereka menganggap bahawa ICT sebagai suatu beban. Sedangkan ia sepatutnya
dipelajari dan dikuasai.Selain itu, kelengkapan infrstruktur yang tidak lengkap
juga turut menambahkan lagi kekangan sedia ada. Namun, guru perlu kreatif
menggunakan peluang yang ada semaksimum mungkin. CD Rom dan CD pembelajaran
yang dijual boleh membantu mengatasi kekangan ini sedikit sebanyak.
Artikel
ini sangat berguna bagi memberikan kesedaran kepada guru-guru tentang
pengaplikasian e-learning di sekolah serta cara-cara mengatasi kekangannya.
No comments:
Post a Comment