Research About Mathematics Achievement In The Rural
Circumstance
Oleh: Craig
B. Howley dan Erik Gunn
Daripada:
Kajian Ini dijalankan untuk melihat tahap pencapaian matematik di
kawasan luar bandar. Melalui kajian ini didapati antara masalah yang
menyebabkan jurang perbezaan dalam bidang pendidikan ialah pekerjaan keluarga. Ini
menyebabkan pencapaian matematik di kawasan luar bandar merosot berbanding
dengan kawasan bandar. Ini mungkin
berlaku kerana kekurangan perhatian dikalangan keluarga yang berpendapatan
rendah. Ini turut disokong oleh kajian yang dijalankan di Australia di mana
kebanykkan murid di sana tidak menyambung pelajaran tetapi hanya duduk di rumah
ekoran daripada masalah kewangan yang di alami.
Selain itu juga, kajian yang dijalankan menunjukkan orang yang tinggal
di luar bandar dibebani dengan kerenah orang bandar yang menggelar mereka
sebagai tidak berpengetahuan dan bodoh. Mereka dikritik dengan teruk. Dan Ini mungkin
salah satu penyebab berlakunya jurang diantara bandar dan luar bandar iaitu
sikap. Ini memberikan impak yang negatif terhadap pembelajaran kerana tiada
sokongan diberika bagi pendidikan orang luar bandar.
Disamping itu juga, ibu bapa yang tidak berpengetahuan juga menyumbang kea
rah masalah ini. Ini kerana ianya member impak kepada prestasi murid tersebut. Ini
disokong oleh Howell et al (1996) yang menyatakan bahawa kesan terhadap murid
luar bandar adalah kerana ibu bapa yang tidak bersekolah. Ini menyebabkan
perbezaan pendidikan tersebut.
Secara kesimpulannya, berlaku perbezaan di bahagian pendidikan bagi
murid luar bandar dan bandar bermulanya di persekitaran murid iaitu keluarga. Oleh
yang demikian, perhatian sewajarnya perlu diberi kepada keluarga yang
bermasalah untuk membantu meningkatkan kualiti pendidikan luar bandar.
No comments:
Post a Comment