Multilevel Analysis Of Achievement In Mathematics
Of Malaysian Dan Singaporean Students
Oleh: M
Najib Abd Ghagar, Rohani Othman & Ebrahin Mohammadpour (2011)
Daripada:
Artikel Ini meneroka variasi dalam pencapaian matematik di Malaysia dan
Singapore bagi murid 8 tahun dan perkaitannya dengan perbezaan murid serta
tahap sekolah. Responden yang terlibat adalah murid yang sama mengikuti TIMMS
2003. Melalui kajian Ini didapati, tahap sekolah memberi perbezaan kepada
pencapaian murid dalam kedua-dua negara. Ini menunjukkan bahawa sekolah memberi
kesan kepada pencapaian murid. Oleh yang demikian, ia membuktikan bahawa guru
memainkan peranan yang penting seperti yang dinyatakan juga oleh Anderson (1991).
Keberkesanan sekolah bergantung kepada efektifnya seseorang guru itu.
Selain daripada itu, turut dinyatakan konsep kendiri, sikap terhadap
matematik dan sumber pendidikan di rumah juga member kesan kepada pencapaian
murid. Seperti yang telah dinyatakan di dalam artikel sebelum Ini, sikap murid
member impak yang besar ke atas pencapaian mereka. Ini menunjukkan penerapan
persepsi terhadap matematik yang positif perlu diterapkan ke dalam diri murid
sejak dari mereka kecil agar dapat mengurangkan kebimbangan matematik.
Turut dinyatakan perbezaan di antara murid yang tinggal di kawasan
bandar dan luar bandar. Murid bandar menunjukkan prestasi yang lebih baik. Ini
mungkin berlaku kerana mereka mendapat sumber yang sepenuhnya ke atas kemudahan
berbanding di luar bandar. Namun begitu, murid di Singapura menunjukkan mereka
kekurangan sumber di rumah berbanding di Malaysia. Keputusan Ini membuktikan
rakyat Malaysia mempunyai tahap kesedaran yang tinggi dalam menyediakan
kemudahan d rumah. Keputusan Ini adalah baik dan membuktikan bahawa
persekitaran di rumah memberi impak kepada pencapaian murid.
Secara keseluruhannya, keputusan TIMSS menunjukkan perbezaan yang besar.
Namun begitu, faktor pencapaian murid masih lagi sama dan ianya masih perlu
diperbaiki di Malaysia agar kita berada setanding dengan negara luar.
No comments:
Post a Comment