Aspects
of Children's Mathematics Anxiety
Oleh: Karen Newstead (1998)
From:
Artikel
ini membincangkan kajian yang dijalankan oleh Newstead pada tahun 2008. Kajian ini
dijalankan ke atas kanak-kanak yang berumur di antara 9 hingga 11 tahun. Tujuan
kajian ini dijalankan ialah untuk melihat aspek-aspek yang menyumbang
kebimbangan matematik dikalangan kanak-kanak dan membuat perbandingan
kebimbangan kanak-kanak yang diajar menggunakan kaedah tradisional dan kanak-kanak
yang diajar oleh guru yang menggunakan kaedah alernatif yang menekankan
penyelesaian masalah serta perbicangan tentang strategi kanak-kanak tersebut
secara tidak formal.
Melalui
kajian yang telah dijalankan, didapati kebimbangan matematik dikalangan pelajar
bermula daripada peringkat awal zaman kanak-kanak. Ini turut disokong oleh Arnold
et. Al di dalam Eugene (2010) yang menyatakan bagi kebanyakkan kanak-kanak,
sikap negative terhadap matematik bermula pada peringkat awal dan kadang-kala
sebelum mereka memasuki tadika. Ini membuktikan, adalah penting untuk mengatasi
masalah kebimbangan matematik dikalangan murid sekolah rendah kerana ianya
adalah peringkat awal bagi sikap negative itu.
Kajian
juga menunjukkan kebimbangan matematik juga bekait rapat dengan kaedah
pembelajaran yang digunakan oleh guru. Dapatan kajian menunjukkan, guru yang
menggunakan kaedah alternatif, yang mana di dalam kajian ini kaedah ‘CAN’ telah
digunakan, dapat mengurangkan kebimbangan matematik di kalangan murid
berbanding guru yang menggunakan kaedah tradisional iaitu ‘chalk and talk’. Ini
disokong oleh kajian yang dijalankan oleh Oxford and Vordick di dalam Hasbee et al. (2009), yang
mencadangkan bahawa terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada kebimbangan
matematik di kalangan murid sekolah rendah dan kelihatan penyebabnya ialah
kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru. Pengkaji menyatakan bahawa sikap
guru yang menekankan kaedah mengingat formula, mempelajari matematik melalui
kaedah latih tubi dan menggunakan kaedah tradisional dalam pengajaran
menyumbang kepada permasalahan ini. Barners di dalam Hasbee et al. (2009)
menyatakan di dalam kajiannya, murid telah menyenaraikan beberapa kaedah untuk
mengurangkan kebimbangan matematik. Antaranya ialah guru perlu mengajar murid
kaedah pembelajaran, tingkatkan keyakinan murid dalam kebolehan matematik dan
berjalan disekeliling kelas bagi membantu murid dan menjawab soalan.
Kesimpulannya,
kebimbangan matematik dikalangan murid perlu dikurangkan sejak mereka di zaman
kanak-kanak lagi kerana pada tahap itulah kebimbangan matematik meningkat. Sebagai
guru, terdapat pelbagai cara yang boleh digunakan seperti kaedah alternatif bagi
menggalakkan penglibatan murid.
Bahan bacaan:
No comments:
Post a Comment