Oleh: Prof.
Dr. Robiah Sidin-Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA),UKM
Pautan:
RINGKASAN:
Artikel ini menceritakan tentang cara
mengurangkan jurang perbezaan pencapaian pendidikan. Masyarakat sering
membincangkan isu perbezaan prestasi akademik antara pelajar Bandar dan luar
Bandar perbandingan sosioekonomi dengan pencapaian serta perbandingan pencapaian
anatara pelajar Melayu dengan bangsa lain. Isu punca-punca kelemahan sentiasa
dikupas dan dibincangkan dalam seminar, kongres, wacana ilmu dan rencana. Namun
hingga kini masalah tersebut masih berterusan. Ini kerana perbincangan hanya
memfokuskan kepada apakah corak dan jenis masalah dan faktor yang menjadi punca,
tetapi tidak menekankan cara untuk mengatasi dan tidak menegaskan pihak yang
bertanggungjawab.
Tindakan
pertama perlu diambil adalah pada peringkat bilik darjah. Tindakan yang perlu
diambil ialah menjurus kepada strategi mengajar dan belajar di bilik-bilik
darjah ataupun kuliah. Pengajaran bermutu mampu merubah prestasi pembelajaran
seseorang pelajar. Pengukuran pencapaian seseorang pelajar tidak boleh diukur
dengan prestasi akademik semata-mata. Ini kerana pelajar mempunyai pelbagai
kecenderungan semula jadi dan kecergasan minda yang berbeza seperti aplikasi
logik dan matematik, muzik yang berkitan, kinetik atau gerak badan dan
lain-lain. Namun sudah menjadi kebiasaan ukuran kejayaan tetap ke atas
pencapaian akademik. Fenomena ini berlaku kerana ukuran peperiksaan telah biasa
dibuat dan lebih mudah untuk dinyata, direkod serta mudah untuk dibuat
perbandingan. Andaian biasa yang dibuat, semakin tinggi markah maka semakin
baik pencapaian.
Seterusnya,
dari segi geografi dan pencapaian pelajar pula, pola pencapaian luar bandar
lebih rendah dari Bandar. Sumber-sumber yang diperolehi mengatakan hanya
peperiksaan di peringkat rendah golongan Melayu mengatasi bukan Melayu.
Manakala peringkat yang tinggi lebih dimonopoli oleh etnik bukan Melayu
terutama dalam Bahasa Inggeris, matematik moden, matematik tamabahan, dan
sains.
Seterusnya
penulis membicarakan beberapa stategi khusus menyentuh tentang proses mengajar
belajar. Warga pendidik harus bersungguh-sungguh mengajar disertai dengan
kepekaan situsi maka pelajar Melayu yang lemah dapat diatasi.
Tiga
strategi yang akan mengurangkan jurang perbezaan pencapaian pendidikan.
Strategi pertama ialah kurikulum yang ditawarkan mesti sesuai dengan pelajar.
Strategi ini menekankan supaya guru perlu sensitif dan mampu mengatur
pembelajaran mengikut keupayaan yang berbeza-beza dikalangan pelajarnya.
Strategi kedua ialah memberi bantuan kepada pelajar yang lemah. Penulis
mentakrifkan pelajar lemah merupakan pelajar yang ketinggalan dalam kemahiran
3M. Strategi ketiga pula ialah penempatan guru-guru di sekolah yang memerlukan
bantuan. Guru yang dedikasi, cekap dan mahir mampu merubah prestasi pelajar
namun apa yang berlaku ialah kebanyakan pelajar lemah diajar oleh guru-guru
yang bukan terbaik. Tambahan pula, di kawasan luar banadar kebanyakan guru-guru
mengajar tidak mengikut opsyen yang betul berbanding bandar yang dilaporkan
mengalami kelebihan guru. Amalan penempatan guru yang mengajar tidak
menikut opsyen di luar bandar perlu dipertimbangkan semula.
Kesimpulannya,
langkah pertama yang boleh dibuat ialah dengan menggubal amalan dan
melaksanakan kurikulum menggunakan teknik baru, pengurusan bilik darjah
dan penempatan guru-guru terbaik di sekolah sekolah terutama di luar bandar dan
kawasan pedalaman.
Kritikan dan komen:
Artikel ini membincangkan isu yang sangat
sinonim dengan fenomena pendidikan masa kini. Sering kita dengar
tanggapan-tanggapan negatif bahawa pelajar luar bandar lemah berbanding pelajar
di bandar. Saya bersetuju dengan pernyataan penulis yang mengatakan bahawa isu
ini hanya dibincangkan pada permukaannya sahaja dan tidak ada yang cuba
selesaikannya. Sedangkan ia bukanlah isu yang baru. Tetapi isu lama yang tiada
berkesudahan dan diulang-ulang bicara tanpa ada penyelesaian. Sikap guru, ibu
bapa, pihak pentadbir dan pelajar itu sendiri mempengaruhi perbezaan jurang
tersebut. Kerjasama antara semua pihak akan membantu mengurangkan perbezaan
jurang. Dengan dunia tanpa sempadan sekarang, pelajar luar Bandar juga mampu
mendapat kualiti pendidikan setaraf dengan pelajar Bandar. Apa yang perlu
dilakukan adalah berusaha mencari ilmu dan memaksimumkan kemudahan yang ada.
Dalam membincangkan aspek
pendidikan ini, persoalan mengenai kecemerlangan akademik seringkali dikaitkan
dengan prestasi dan enrolmen pelajar. Fenomena yang berlaku di Malaysia pada
masa kini lebih menjurus kepada perbezaan kecemerlangan dalam kalangan pelajar
luar bandar dan bandar di mana enrolmen dan prestasi kecemerlangan pelajar luar
bandar dilihat agak mundur jika dibandingkan dengan pelajar di bandar (Murad
Mohd Noor, 1971;Behrman dan Schnieder, 1994).
Artikel
ini sangat berguna kepada pendidik kerana bukan hanya mencari punca berlakunya
jurang tetapi turut menyatakan beberapa langkah mengatasi masalah ini. Tetapi,
kekurangannya adalah penulis tidak meletakkan maklumat kajian yang dirujuk,
nama pengkaji serta data-data empirikal untuk menyokong kenyataan penulis dalam
artikel ini.
Secara
keseluruhan, artikel ini sesuai dibaca oleh setiap golongan seperti pendidik,
pelajar, pentadbir serta ibu bapa supaya sama-sama mendapat informasi dan idea
bagi merapatkan jurang perbezaan pencapaian pendidikan.
No comments:
Post a Comment