Memperkasakan Pendidikan Luar Bandar
Oleh: Zalika Adam, Faridah Kassim
& Mohamad Johdi Salleh (2009)
Daripada: http://irep.iium.edu.my/11670/1/Procedng_Memperkasakan_Pend_Luar_Bandar.pdf
Kajian
Ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan luar Bandar suapaya
pendidikan di semua kawasan sama rata dan tiada perbezaan yang ketara. Terdapat
beberapa faktor yang menyebabkan kemunduran pendidikan luar Bandar iaitu:
- Kemiskinan
- Kurang perhatian terhadap pendidikan
- Tiada motivasi belajar
- Kesukaran merubah persepsi
- Kesukaran saluran teknologi
Dinyatakan juga kedah
yang dapat memperkasakan pendidikan luar bandar iaitu:
- Pilihan pendidikan yang lebih banyak kepada ibu bapa
- Peranan KPM
- Melengkapkan infrastuktur
- Kemahiran dan ketrampilan
- Sistem pentaksiran dan penilaian
- Peningkatan program
Dalam melaksanakan
kaedah-kaedah tersebut, terdapat beberapa cabaran iaitu:
- Jurang pendapatan di kawasan bandar dan luar bandar
- Jurang pendapatan di antara koridor utara dan rantau-rantau lain di Malaysia
Menerusi
kajian Ini, boleh dikatakan terdapat jurang perbezaan besar di antara
pendidikan luar Bandar dan Bandar. Oleh yang demikian, sebagai guru perlulah
peka dengan keadaan murid yang diajar agar pendekatan yang digunakan sesuai dan
bermanfaat. Selain itu, pendedahan murid luar Bandar perlu diberi perhatian
agar mereka akan mendapat pendidikan sama rata dengan tempat di Bandar. Murid yang
datang daripada keluarga berpendapatan rendah akan menimbulkan pelbagai masalah
kerana kekurangan wang dan juga sokongan akan menghilangkan minat murid dalam
mempelajari matematik. Ini adalah bertentangan dengan pendapat Aida (2004) yang
menyatakan bahawa minat murid akan mempengaruhi pencapaian mereka dalam
pendidikan matematik.
Kesimpulannya, besarlah peranan semua iaitu guru, murid, ibu bapa dan
pentadbiran dalam memastikan setiap murid mendapat pendidikan yang sama rata
walau pun mereka datang dari golongan yang berbeza
No comments:
Post a Comment