Mathematics Anxiety among 4TH And 5TH
Grade Turkish Elementary
School Students (2008)
Oleh: Fulya Yüksel-Şahin
From:
Artikel ini
membincangkan kebimbangan matematik dikalangan murid Turkish tahap 4 dan 5
sekolah rendah. Kajian ini telah dilaksanakan oleh Fulya Yuksel-Sahin pada
tahun 2008. Di dalam kaijan ini, pengkaji menggunakan sampel murid tahun 4 dan
5. Seramai 249 murid telah melibatkan diri dalam kajian ini. Kajian ini
dijalankan untuk mengkaji sama ada kebimbangan matematik dikalangan murid
berbeza berdasarkan beberapa faktor. Pengkaji juga telah menggunakan . “The
Mathematics Anxiety Scale for Elementary School Students” and “The Personal
Information Form” untuk mengutip data bagi kajian ini.
Menurut kajian ini, telah dinyatakan kajian terhadap kebimbangan
matematik telah dilaksanakan sejak dari tahun 1950 an lagi , pengkaji telah menyatakan beberapa faktor
yang menyebabkan kebimbangan matematik di kalangan murid sekolah rendah.
Menurut Hadfield & Trujillo (1999); Ma (2003), kebimbangan matematik mempunyai
kaintan dengan ketidakselesaan ketika menghadapi masalah matematik. Ini turut
disokong oleh Perry di dalam Hasbee et al (2009) yang menyatakan murid akan
melalui kegagalan dalam prestasi mereka kerana resah dan berasa tidak selamat
terhadap matematik.
Di dalam kajian ini, pengkaji turut menyatakan kajian yang telah
dilaksanakan sebelum ini menyatakan antara faktor yang menyumbang kepada
kebimbangan matematik ini ialah faktor persekitaran yang melibatkan tekanan
daripada ibu bapa yang mengharapkan pencapaian yang tinggi, faktor intelektual
di mana kaedah pembelajaran atau faktor personaliti yang mana kebanyakkan murid
mempunyai keyakinan diri yang rendah. Selain daripada itu, turut dinyatakan
faktor pembelajaran yang didedahkan oleh ibu bapa dan guru semasa di awal
persekolahan. Ibu bapa kerap menyatakan pencapaian matematik yang tinggi amat
penting dalam menentukan pencapaian murid. Ini memberikan tanggapan negatif
kepada murid dalam mempelajari matematik.
Turut dinyatakan pengalaman negatif murid di zaman perekolahan juga menyebabkan
masalah ini berlaku. Kenyataan ini menunjukkan sikap guru yang mengugut dan
menguasai kelas akan menyebabkan kebimbangan dikalangan murid sekolah. Ini
menyebabkan murid takut untuk bertanya soalan dan menjawab soalan yang
diberikan.
Dapatan daripada kajian menunjukkan beberapa keputusan daripada data
yang diperolehi. Menurut kajian yang dijalankan didapati terdapat perkaitan di
antara kebimbangan matematik terhadap faktor jantina memberi keputusan yang
berbeza. Pelajar perempuan mempunyai tahap kebimbangan lebih tinggi daripada
lelaki. Tetapi menurut kajian yang dijalankan oleh Newstead (1998), jantina
tidak berkait dengan kebimbangan matematik. Ini turut disokong oleh kajian yang
dijalankan oleh Rexses (1995) dan Gierl and Bisanz (1995) yang menujukkan tiada
perbezaan bagi skor kebimbangan matematik bagi murid lelaki dan murid
perempuan. Secara ringkasnya, boleh dikatakan bahawa kajian kebimbangan
matematik dan jantina tidak semestinya menunjukkan bahawa perempuan mendapat
skor kebimbangan matematik lebih tinggi tetapi kebanyakkan menunjukkan
keputusan bercampur.
Kajian juga menunjukkan, murid yang meminati guru matematik mereka
menunjukkan tahap kebimbangan yang lebih rendah berbanding murid yang tidak
menyukai guru matematik mereka. Ini kerana, di dalam kajian Nur A’ain et al
(2009) menunjukkan guru merupakan faktor yang paling besar di dalam
perkembangan kebimbangan matematik di kalangan murid. Murid turut menyatakan pengaruh
dan kuasa adalah bergantung kepada guru mereka. Oleh itu, sebagai guru,
terdapat bebarapa cara bagi mengatasai masalah ini. Antaranya ialah, kaedah
yang digunakan oleh Woodard di dalam kajian yang sama iaitu menyediakan
persekitaran yang tidak mengancam di mana ia akan dapat mengurangkan tahap
kebimbangan matematik dikalangan murid.
Kesimpulannya, guru adalah contoh yang terbaik dalam menetapkan
pandangan positif murid terhadap matematik di awal zaman persekolahan murid. Persekitaran
yang selamat dan selesa akan dapat membantu murid dalam menangani masalah
kebimbangan matematik ini. Oleh itu, besarlah peranan guru dalam memastikan
pengajaran dan pembelajaran yang menarik dalam mengurangkan kebimbangan matematik di sekolah rendah.
No comments:
Post a Comment