Mathematics And Science Achievement In Malaysia
Oleh: Hui
Peng Liew & Suet-ling Pong (2004)
Daripada:
http://paa2005.princeton.edu/download.aspx?submissionId=50599
Kajian adalah tentang mengetahui tahap
pencapaian murid di Malaysia dalam subjek matematik dan sains. Responden yang
terpilih adalah murid yang menduduki TIMSS 1999. Melalui kajian ini, didapati
murid bukan melayu menunjukkan keputusan yang lebih baik di dalam subjek
matematik tetapi tidak dalam subjek sains. Selain itu juga, murid lelaki
menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam matematik dan sains berbanding murid
perempuan. Ibu bapa dan pendidikan mereka juga memberi kesan terhadap
pencapaian matematik tetapi bukan subjek sains.
Melalui dapatan ini, dapatlah
dikatakan bahawa pencapaian murid dalam TIMSS adalah bergantung kepada pelbagai
faktor. Namun begitu, kita masih lagi berada di tahap kurang memberansangkan di
dalam TIMMS kerana banyak faktor yang belum diatasi seperti jurang pendidikan
yang berlaku iaitu kurangnya kemudahan yang disediakan buat murid yang berada
di luar negara.
Selain itu juga, melalui kajian ini,
dicadangkan juga agar polisi pendidikan diperbaiki kerana untuk mencapai tahap
pendidikan antarabangsa, dasar pendidikan yang cekap berpengetahuan yang
menyeluruh diperlukan. Polisi tersebut termasuklah menyediakan kemudahan kepada
keluarga, murid, guru dan sekolah, mengubah kurikulum, dan melaksanakan amalan pengajaran.
Secara amnya, kajian merujuk kepada
perubahan besar-besaran yang perlu dilaksanakan oleh pihak kementerian
pendidikan kerana tunjangnya adalag kurikulum yang bersesuaian perlu dirangka
bagi mencapai prestasi yang lebih baik dalam pendidikan matematik. Oleh itu,
besarlah tanggungjawab pihak kementerian untuk membuat perubahan agar
pendidikan matematik negara ini setanding dengan negara luar.
No comments:
Post a Comment