Hubungan
Pencapaian Matematik Murid-murid Melayu Sekolah Rendah Luar Bandar Mengikut
Minat Dan Jantina
Oleh: Norawati Binti Hashim (2004)
Kajian
ini dijalankan untuk mengenalpasti hubungan di antara murid sekolah luar Bandar
mengikut minat dan jantina terhadap matapelajaran matematik. Melaui kajian ini,
didapati sekiranya minat terhadap matematik tinggi, maka pencapaian mateatik
murid akan turut meningkat. Selain daripada itu juga, minat pelajar perempuan lebih
tinggi berbanding pelajar lelaki tetapi jantina tidak mempengaruhi prestasi
murid dalam pencapaian matematik.
Menerusi
kajian ini didapati murid sekolah luar bandar menunjukkan bahawa minat dan
jantina murid mempengaruhi minat mereka terhadap matematik. seperti yang kita
sedia maklum, murid di luar Bandar mendapat kurang kemudahan berbanding dengan
murid luar Bandar. Oleh yang demikian, adalah penting bagi guru untuk menarik
minat murid terhadap matematik dengan menggunakan kaedah pembelajaran yang
lebih menarik. Ini kerana, kajian menunjukkan minat murid luar Bandar akan
mempengaruhi prestasi matematik mereka. menurut Samsudin (2000), kemampuan
pelajar adalah bergantung kepada sikap pelajar itu sendiri. Murid yang positif
menerima perubahan akan menunjukkan pembelajaran yang lebih baik. Oleh itu,
guru haruslah pandai menggunakan peluang Ini untuk membentuk sikap yang baik
dalam diri murid-murid walaupun mereka berada di luar Bandar.
Selain
daripada itu juga, sikap murid terhadap guru matematik juga akan memebri kesan.
Walaupun murid berada di luar Bandar, guru haruslah mendedahkan murid kepada
teknologi seperti penggunaan ICT agar murid akan lebih berminat. Selain itu,
murid juga akan lebih positif menerima perubahan selain daripada kaedah
tradisional yang biasa digunakan oleh guru.
Kesimpulannya,
sebagai guru, kita harus merapatkan jurang perbezaan di antara murid sekolah Bandar
dan luar Bandar dengan member pendedahan yang luas agar murid luar Bandar tidak
merasa terpinggir dan kekok berhadapan dengan sebarang perubahan. Selain itu
juga minat murid yang memberi impak kepada pencapaian juga seharusnya diberi
perhatian daripada pihak guru.
No comments:
Post a Comment