Math
Anxiety In Elementary And Secondary School Students
Oleh: Allan Wigfield & Judith L. Meece
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui kebimbangan
matematik dikalangan murid sekolah rendah dan juga sekolah menengah. Hasil dapatan
kajian menunjukkan terdapat dua aspek yang perlu diambil berat iaitu dari aspek
kognitif dan juga aspek afektif. Melalui hasil dapatan kajian terhadap aspek kognitif,
didapati murid disekolah rendah mempunyai komponen yang sama dengan murid
sekolah menengah dalam kebimbangan matematik.
Selain daripada itu
didapati juga kebimbangan murid untuk melakukan kesilapan dihadapan guru dan pencapaian
dalam matematik akan meningkatkan tahap kebimbangan matematik dikalangan murid.
Ini menunjukkan guru perlulah mempunyai kesedaran akan sikap murid terhadap
mereka di dalam kelas. Ini kerana ia akan memberi kesan terhadap perspektif
mereka dalam matematik.
Menurut kajian ini
juga, didapati umur tidak memberi kesan terhadap tahap kebimbangan matematik.
namun begitu ia berbeza dengan jantina. Menurut kajian ini, didapati murid
perempuan memberikan reaksi negatif afektif terhadap matematik berbanding perempuan.
Ini turut disokong dalam kajian yang dijalankan oleh Lafferty (1996) yang
menyatakan murid perempuan mempunyai tahap kebimbangan matematik yang lebih
tinggi. Ini mungkin kerana, murid perempuan kurang selesa semasa melibatkan
diri dalam pengajaran dan tidak mahu menunjukkan kesilapan. Ini membawa mereka
kepada tahap kebimbangan matematik yang tinggi berbanding murid lelaki.
Secara kesimpulannya,
kebimbangan matematik boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian, Kesemua
komponen member kesan kepada persepsi murid, penghargaan terhadap matematik,
dan prestasi mereka dalam matematik. Oleh yang demikian, guru perlulah sedar
akan komponen tersebut dan cuba membantu murid untuk mengatasi masalah-masalah
yang dihadapi. Ini akan membantu murid dalam pembelajaran matematik
No comments:
Post a Comment