Hubungan
Antara Faktor Sosioekonomi Dan Persekitaran Keluarga Terhadap Sikap Dan
Pencapaian Matematik Pelajar Tingkatan 4 Sekolah Menengah Kebangsaan Keroh, Kuala
Krai, Kelantan.
Oleh: Aida Binti Baharuddin
(2004)
Kajian ini
dijalankan untuk melihat hubungan antara faktor sosio ekonomi dan persekitaran
keluarga dengan sikap dan pencapaian matematik pelajar sekolah menengah. Melalui
kajian ini didapati taraf sosioekonomi tidak memainkan peranan dengan sikap dan
pencapaian murid dalam matematik. Ini kerana, menurut pengkaji, ibu bapa pada
zaman ini mempunyai tahap kesedaran yang tinggi terhadap pencapaian anak mereka
dalam matematik. namun begitu, Ini tidak disetujui oleh Abdullah (2004) yang
menyatakan bahawa sosioekonomi member impak terhadap pencapaian murid. Pada pandangan
saya, benar bahawa ibu bapa pada zaman Ini sedar akan kepentingan pelajaran
bagi anak mereka tetapi tidak di luar bandar. Masih lagi terdapat ibu bapa yang
kurang pendedahan dan menyebabkan anak mereka tercicir dalam pelajaran.
Di dalam kajian ini
juga ada menyatakan faktor persekitaran keluarga memberi impak kepada
pencapaian murid dalam pelajaran matematik. Ini kerana murid mendapat perhatian
dan galakan daripada ibu bapa. Ini turut disokong oleh Orr
(2003) menyatakan kekayaan & sokongan keluarga memberi impak yang positif
dalam motivasi dan inspirasi di kalangan kanak-kanak sekolah. Ini menunjukkan,
murid yang berada di dalam golongan ibu bapa berpendapatan tinggi menunjukkan
pencapaian yang baik berbanding sebaliknya. Ini mungkin terjadi kerana, ibu
bapa yang berpendapatan rendah tidak mampu menyediakan pelbagai kemudahan
seperti komputer. Namun begitu, tidak dinafikan bahawa masih ramai lagi murid
yang datang dari keluarga berpendapatan rendah berjaya ke menara gading seperti
bekas banduan Muhammad Zainal Ariff Mat Zain, 23 yang menjadi salah seorang
pelajar cemerlang SPM di Selangor. Ini membuktikan bahawa tiada sebab untuk
tidak berjaya melainkan sikap murid itu sendiri.
Kesimpulannya, jurang antara murid bandar dan
luar bandar boleh diatasi dengan sikap positif yang ada pada guru serta murid. Ini
kerana melalui sikap positif murid akan berusaha mencapai kejayaan walaupun
hidup dalam serba kekurangan.
No comments:
Post a Comment