Oleh:
Siti Masayu Rosliah
Binti Abdul Rashid
Pautan: http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.aspy=2001&dt=0629&pub=DuniaPendidikan&sec=Isu_Semasa&pg=gg_03.htm
RINGKASAN
Kemiskinan merupakan masalah
yang serius terutama dalam kalangan isi rumah Melayu di kawasan luar bandar.
Masalah ini dipengaruhi oleh tahap pendidikan sesebuah keluarga. Kajian
dijalankan bagi menilai tahap kemiskinan isi rumah Melayu luar bandar, tahap
pencapaian pendidikan ketua isi rumah, kesedaran ketua isi rumah tentang
kepentingan pendidikan dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh ketua isi
rumah Melayu miskin luar bandar dalam mendapatkan pendidikan. Selain itu,
kajian juga turut melihat prestasi pendidikan anak-anak ketua isi rumah miskin.
Gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif digunakan untuk mengumpulkan data.
Soal selidik terhadap 230 orang responden telah dijalankan. Hasil kajian
mendapati, masyarakat Melayu luar bandar hidup dalam keadaan kemiskinan yang
serius. Tahap pendidikan keluarga miskin yang rendah turut memberi kesan kepada
anak-anak dalam mendapatkan pendidikan yang sempurna. Walau bagaimanapun,
majoriti daripada keseluruhan ketua isi rumah Melayu di kawasan luar bandar ini
sedar tentang kepentingan pendidikan untuk masa depan anak-anak mereka.
Pelbagai cara seperti mendapatkan bantuan dari ahli keluarga terdekat atau
menghantar ke kelas tuisyen berbayar adalah inisiatif yang diambil dalam
menangani masalah memberikan
pendidikan kepada
anak-anak. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan ketidakupayaan individu
mendapat pendidikan yang sempurna menyebabkan mereka terus terperangkap dalam
kemiskinan. Oleh itu, cadangan seperti menekankan aspek pendidikan sejak dari
awal serta memberi peluang latihan dan kemahiran dalam pelbagai bidang kepada
masyarakat Melayu di luar bandar mampu untuk mengeluarkan golongan ini daripada
belenggu kemiskinan.
Kritikan dan komen:
Artikel ini menarik minat
saya kerana jarang penyelidikan mengkaji masalah kemiskinan. Kebiasaannya, apa
yang dikaji penyelidik hanyalah jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar
tanpa menyebut faktor kemiskinan secara khusus. Aspek pendidikan merupakan
instrumen yang terpenting dalam mempertingkatkan kualiti hidup di Malaysia.
Namun, usaha ke arah hidup berkualiti ini terhalang dengan adanya jurang
pendidikan dan kemiskinan antara kawasan bandar dan luar bandar. Saya menyokong
penyataan penyelidik yang mengatakan bahawa kemiskinan mempengaruhi pencapaian
pelajar. Ini kerana, factor kemiskinan memberikan kekangan hebat untuk capaian
kepada pendidikan berkualiti dan terkini seperti penggunaan ICT dalam
pembelajaran yang biasa diamalkan di sekolah banadar. Punca kemiskinan ini
menyebabkan mereka tidak mampu untuk menyediakan pendidikan yang lebih baik
kepada anak-anak. Kebanyakan penduduk luar bandar terlibat dalampertanian
bercorak sara diri dan berada pada tahap miskin. Mereka kurang aktif dan
kurang terlibat dalam
program-program pembangunan, mempunyai taraf pengeluaran pertanian yang rendah,
mempunyai tahap kemudahan asas yang kurang; aspek pendidikan dan kesihatan yang
rendah, kurang menerima faedah-faedah dan sumber-sumber pembangunan yang
terdapat di bandar (Maimunah Ismail, 1999:18-19).
Selain faktor kemiskinan, faktor jarak juga mendorong
berlakunya jurang dalam pendidikan. Jarak yang jauh dari bandar menghalang
penduduk menikmati taraf hidup yang sama dengan penduduk Bandar. Ini
menyebabkan berlakunya ketaksamaan agihan sumber yang mana kawasan bandar
mendapat peruntukan pembangunan yang lebih besar berbanding dengan penduduk
luar bandar yang tinggal jauh di pedalaman (Yuji Tamura, 2003).
Penyelidik menyimpulkan bahawa pendidikan sahaja yang
mampu mengubah hidup mereka (kemiskinan) dan merapatkan jurang pendidikan. Dalam
rangka Rancangan Jangka Panjang Malaysia Pertama 1971 – 1990 (RRJP1), akses
pendidikan telah dikenalpasti sebagai salah satu langkah utama yang berdaya
tahan dan berkesan dalam usaha mengurangkan jurang pendidikan dan kemisikinan
antara kawasan bandar dan luar bandar (Malaysia, 2001:158)
Kekuatan
artikel ini adalah terdapat banyak data-data statistic yang dikemukakan hasil
dari kajian-kajian lepas yang membuatkan fakta yang dikemukakan diyakini.
Sorotan kajian yang dilakukan menghuraikan persoalan ini dengan baik sekali dan
penyelidik melalukan penambahbaikan berdasarkan kajian-kajian lepas.
No comments:
Post a Comment