Daripada: Rosnah Selamat
Web
: http://etd.uum.edu.my/754/1/ROSNAH_SELAMAT.pdf
Artikel ini
membincangkan tentang sejauh manakah budaya
pengurusan kurikulum yang sistematik, berkesan dan cemerlang telah diamalkan di
sekolah-sekolah menengah pada hari ini, untuk mengetahui adakah sistem pengurusan
kurikulum di sekolah pencapaian cemerlang berbeza dengan sekolah pencapaian
sederhana dan untuk
mengetahui adakah sistem pengurusan kurikulum sesebuah sekolah mempengaruhi
pencapaian sekolah tersebut dalam Peperiksaan Awam. Sistem pengurusan kurikulum
yang meliputi sistem pengurusan panitia di kebanyakan sekolah menengah pada
hari ini hanya pada tahap yang memuaskan sahaja. Hanya sebahagian kecil sahaja
sekolah yang telah mengamalkan budaya pengurusan kurikulum yang boleh dianggap
sistematik, berkesan dan cemerlang. Didapati sistem pengurusan kurikulum di
sekolah pencapaian cemerlang lebih baik daripada sekolah pencapaian sederhana
dan keberkesanan sistem pengurusan kurikulum sesebuah sekolah merupakan antara faktor
yang mempengaruhi pencapaian sekolah tersebut dalam Peperiksaan Awam. Faktor
utama kejayaan sesuatu reformasi kurikulum tidak semata-mata terletak pada
perancangan yang mantap dan berterusan di peringkat atas, malah yang lebih
penting ialah keberkesanan pelaksanaan reformasi tersebut di peringkat
pelaksanaan yang paling bawah. Oleh yang demikian, pelaksanaan kurikulum di
peringkat sekolah, khususnya di dalam bilik darjah, merupakan faktor penentu
kejayaan reformasi tersebut. Betapa pun rapinya perancangan sesuatu reformasi
di peringkat atasan, tetapi jika pelaksanaannya di peringkat sekolah tidak
sistematik, tidak terancang dan pihak pengurusan sekolah tidak peka terhadap
nilai dan aspirasi yang hendak dicapai, maka perubahan yang diharapkan tidak
Alan berlaku ( Anas Ahmad, 1988). Kurikulum bolehlah dianggap sebagai nadi
kepada sesebuah sekolah. Dalam pengertian yang luas kurikulum adalah
segala-galanya bagi sesebuah sekolah. Oleh yang demikian, pengurusan kurikulum
adalah satu bidang yang amat penting. Ia sama penting dengan proses pengajaranpembelajaran.
Justeru itu, kedua-dua aspek pengajaran dan pembelajaran dan pengurusannya
perlu diberi perhatian yang sama. Penyeliaan pengurusan kurikulum sekolah dan
panitia-panitia mata pelajaran hendaklah dijalankan dari semasa ke semasa oleh
pihak pengurusan sekolah supaya semua program kurikulum sekolah dapat
dilaksanakan dengan lancar dan berkesan.
No comments:
Post a Comment