Daripada: Alias Mat Saad, Nik Mohd. Rahimi Nik
Yusoff, Ruhizan Mohammad Yassin
Web
: http://journalarticle.ukm.my/2315/1/6_alias_artikel.pdf
Kurikulum pendidikan yang dibangunkan perlulah
selaras dengan aspirasi wawasan Negara, supaya generasi yang dididik dapat
memenuhi tuntutan negara pada masa depan. Kegagalan kurikulum pendidikan untuk
menselarikan objektifnya dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan akan menyebabkan
generasi yang dididik memberi masalah kepada negara.
”Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
masyarakat dan Negara " (Falsafah Pendidikan Kebangsaan). Matlamat
pendidikan Negara bolehlah dinyatakan secara ringkas sebagai usaha untuk
melahirkan warganegara yang mempunyai sahsiah yang baik, seimbang dan sepadu
dari segi intelek, rohani, emosi, jasmani dan yang percaya dan patuh kepada
Tuhan,berilmu pengetahuan, berfikiran kreatif dan rasional, berakhlak mulia,
berketrampilan, berkeupayaan memberi sumbangan ke arah menambahkan kemakmuran
masyarakat dan negara,setia kepada negara dan bertanggungjawab untuk menjaga
hubungan baik dan mesra di antara insan dan memupuk perpaduan masyarakat
Malaysia. Menurut Power (1982) kerelevenan ilmu itu ialah ilmu pengetahuan yang
bermakna yang boleh diamalkan dan boleh memberi signifikannya kepada kehidupan.
Oleh itu, kepada mereka yang terlibat dalam membangunkan sesuatu kurikulum
ataupun modul untuk pelajar, kewajaran melihat kerelevenan ilmu itu perlu
dibuat supaya hasil daripada kurikulum ataupun modul itu mampu untuk
membolehkan seseorang pelajar itu menghadapi cabaran sebenar dalam
masyarakatnya. Selain itu juga, kerelevenan sesuatu objektif pendidikan dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan diperlukan kerana ia berguna dalam menentukan
perancangan dan perkembangan pendidikan. Menurut Ishak (2005) berdasarkan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan kita boleh mencadangkan matlamat pendidikan,
merancang objektif dan aktiviti sesebuah institusi pendidikan, mencadangkan
teori-teori pembelajaran yang akan digunakan serta membuat strategi bagi proses
menggubal sesebuah kurikulum agar releven dengan kehendak semasa.
No comments:
Post a Comment