Pengaruh Jenis Latihan Guru
dan Pengalaman Mengajar Terhadap Efikasi Guru Sekolah Menengah
Oleh: Khalid Johari, Zurida Ismail, Shuki Osman, Ahmad Tajuddin Othman
Artikel ini membincangkan tentang pengaruh yang
disumbangkan oleh faktor-faktor kelayakan guru, iaitu jenis latihan guru dan
pengalaman mengajar terhadap efikasi guru-guru sekolah menengah. Kajian
menunjukkan guru-guru keluaran program Diploma Pendidikan Malaysia berada pada
aras tertinggi dalam efikasi berbanding guru-guru keluaran program lain.
Guru-guru yangberpengalaman mengajar melebihi tujuh tahun berbeza secara
statistik dalam aspek efikasi berbanding guru-guru dengan pengalaman mengajar
kurang daripada tujuh tahun. Kajian ini mencadangkan guru-guru siswazah terlatih
perlu diberi peluang mengajar dalam persekitaran yang positif bagi membolehkan
mereka membina efikasi guru yang positif. Kajian-kajian lepas mendapati
guru-guru yang merasa kurang bersedia berdepan dengan masalah dalam pengajaran
kerap menganggap diri mereka tidak berpengalaman dan tidak mendapat latihan
yang mencukupi (Buell et al. 1999; Cains & Brown 1996; Martin et al. 1999).
Dalam konteks profesion guru, pengalaman dan latihan guru merupakan dua isu
yang saling berbeza. Pengalaman merupakan pengetahuan empirikal sementara
latihan guru lebih bersifat teoritikal. Kedua-duanya saling memerlukan untuk
menjadikan seseorang guru mencapai tahap kecekapan yang dituntut. Sehubungan
itu, Goodwin (1999) mentakrifkan latihan guru dan pengalaman mengajar sebagai antara
kelayakan asas yang utama dalam pengajaran berkesan. Pendidikan dan latihan
iktisas guru merupakan faktor yang paling utama dalam menentukan kualiti guru
dan kualiti pengajaran. Kalangan pakar telah sepakat bahawa penguasaan
pengetahuan dalam bidang pengajaran menjadi ciri yang paling penting dalam
pengajaran guru. Selain itu, faktor pengalaman mengajar merupakan pengetahuan
yang dibentuk oleh interaksi antara faktor-faktor persekitaran kerja. Tempoh
dan kekerapan melalui tugas pengajaran sama ada berjaya atau sebaliknya,
sedikit demi sedikit membina pengetahuan dan kemahiran profesion yang
diperlukan. Guru-guru berpengalaman banyak bergantung kepada ingatan dan
tafsiran terhadap pengalaman pengajaran terdahulu yang berkaitan (Gist &
Mitchell 1992). Selain faktor kelayakan guru dalam mempengaruhi keberkesanan pengajaran
guru, terdapat juga faktor-faktor lain yang berpotensi mencorakkan pencapaian
murid, antaranya ialah kepercayaan efikasi guru. Bandura (1997) mendefinisikan
efikasi guru sebagai kepercayaan guru terhadap keupayaan diri untuk
mengendalikan pengajaran secara berkesan ke arah mempengaruhi pencapaian murid.
No comments:
Post a Comment