Sistem Pendidikan Yang
Berkualiti : Bagaimana Ia Diukur Dan Dicapai
Oleh: Mohd Salleh Lebar
Artikel ini membincangkan tentang
sistem pendidikan yang berkualiti melalui ukuran dan pencapaian. Pendidikan
merupakan agenda yang amat penting bagi sesebuah Negara. Selepas Negara kita
mencapai kemerdekaan, system pendidikan dilaksanakan secara berpusat. Kawalan
ini meliputi dari peringkat prasekolah sehinggalah ke peringkat pendidikan
tinggi bagi memastikan ia berjalan dengan baik dan mempunyai kualiti yang
diharapkan. Bagi memastikan sistem pendidikan itu berkualiti bukannya sesuatu
yang mudah kerana ia merangkumi pelbagai aspek seperti pendidikan guru,
kelengkapan sekolah, keperluan alat bantu mengajar, kualiti kurikulum dan
sebagainya. Di sini kita mencari satu pengukuran yang boleh diterima bagi
memastikan sesuatu sistem pendidikan itu berkualiti dan sentiasa mengikuti arus
perubahan global. Justeru itu, ia merupakan konsep utama dalam perkara yang
berkaitan dengan kualiti seperti kecemerlangan dalam sesuatu hasil dan memenuhi
keperluan pengguna. Hasil yang boleh kita dapati ialah kejayaan murid, guru dan
kejayaan memberi perkhidmatan kepada masyarakat. Ini menunjukkan kualiti dan
juga standard memainkan peranan yang penting dalam kemajuan dan proses
pendidikan di negara kita. Dengan kata lain, kebanyakan pelajar dan masyarakat
yang berpendidikan menghendaki pendidikan yang berkualiti. Mereka tidak mahu
melihat pendidikan yang ketinggalan di belakang dan tidak dapat bersaing dengan
arus globalisasi. Kesesuaian ini berkaitan dengan guru yang berkualiti,
pencapaian sekolah yang baik di dalam peperiksaan, dan mempunyai kawalan
disiplin yang baik. Guru yang berkualiti ialah guru yang rajin dan berusaha
memperbaharui kaedah pengajarannya sering berfikir mengenai kejayaan pelajar.
No comments:
Post a Comment