Daripada: Ahmad Fauzi bin Sihabuddin,
Ummukulsum Binti Shapie, Nurul Farhana Binti Sapa’e, Nurul Ikhsan Binti Soif, Noraliza
Binti Jamri
Web : http://www.google.com.my/url?sa=t&rct=j&q=jurnal%20kurikulum%20malaysia&source=web&cd=18&ved=0CGQQFjAHOAo&url=http%3A%2F%2Fimages.shv4193.multiply.multiplycontent.com%2Fattachment%2F0%2FTJmCXQooCyUAAAd0YCs1%2FDEFINISI%2C%2520PENDAPAT%2520KURIKULUM.doc%3Fkey%3Dshv4193%3Ajournal%3A21%26nmid%3D368114370&ei=2cTFT76IGc2mrAezhsHDBQ&usg=AFQjCNENjb5mlajbiqUhnz_-pdSyxyVN-Q
Artikel ini membincangkan tentang bagaimana
kurikulum mempengaruhi pembelajaran dan perkembangan kana-kanak pada peringkat
awal. Kurikulum merupakan satu perkataan yang tidak asing lagi terutamanya dalam
dunia pendidikan.Kurikulum dapat
dibahagikan kepada dua reka bentuk kurikulum iaitu reka bentuk kurikulum yang
berasaskan standard dan kurikulum berbentuk modular. Kurikulum yang berbentuk
standard adalah berasaskan standard kandungan dan standard pembelajaran yang
perlu dicapai oleh murid. Manakala kurikulum yang berbentuk modular mengandungi
kandungan yang telah diorganisasi dan
disampaikan dalam bentuk bahagian atau unit dan bahagian unit inilah
yang dinamakan modul. (Kementerian Pelajaran Malaysia 2009). Terdapat
berbagai-bagai faktor yang membawa kepada perubahan sesuatu kurikulum.
Kadang-kadang faktor-faktor itu bergerak sendirian dan kadang-kadang bergabung.
Antara faktor-faktor itu ialah kewujudan atau perkembangan ilmu-ilmu yang baru.
Kurikulum yang telah dibentuk perlulah sentiasa dikemaskini supaya dengan
demikian pelajar-pelajar atau penerima kurikulum itu akan mempelajari ilmu-ilmu
yang mutakhir dan tidak mempelajari ilmu yang sudah ketinggalan zaman atau
lapuk yang tidak boleh digunakan lagi. Seterusnya ialah kehendak masyarakat
yang berubah. Kehendak masyarakat bukan sahaja bermacam ragam tetapi sentiasa
berubah. Itulah sebabnya kehendak yang timbul pada suatu zaman itu berbeza
dengan zaman yang sebelumnya atau yang akan datang. Banyak perkara yang boleh
mempengaruhi perubahan dalam kehendak masyarakat. Misalnya elemen pendewasaan
ahli-ahli masyarakat itu sendiri. Kehendak pelajar remaja adalah berbeza dengan
kehendak pelajar di peringkat kanak-kanak. Dengan itu kurikulum yang dibentuk
untuk kanak-kanak perlulah diperbaiki sekiranya kurikulum tersebut ingin pula
diberikan kepada pelajar-pelajar yang telah dewasa.
No comments:
Post a Comment