Pembelajaran
Matematik Di Luar Bilik Darjah Dan Penggunaan Seni Warisan Dikir Barat
Oleh: Husna
Hasan, Salmiza Shariff, Noor Idiana Adnan
RINGKASAN
Kajian ini dijalankan bagi meninjau
sejauh mana keberkesanan kem motivasi matematik yang berasaskan penggunaan seni
warisan dikir barat terhadap persepsi pelajar dan tahap kefahaman konsep matematik mereka.
Kem
motivasi ini menerapkan kaedah pembelajaran matematik di luar bilik darjah. Pelbagai
aktiviti yang menarik dijalankan tidak seperti pembelajaran di bilik darjah
yang kebiasaannya dijalankan secara normal. Antara aktiviti-aktiviti yang
dijalankan di kem motivasi ini adalah aktiviti rekreasi matematik yang menuntut
pelajar menjalankan penyiasatan mini bagi menyelesaikan masalah matematik,
aktiviti rekacipta yang menuntut pelajar mencipta model kawasan sekolah
menggunakan bentuk-bentuk geometri, aktiviti mini olimpiad di mana pelajar
perlu menjawab beberapa soalan yang mencabar dan seterusnya aktiviti pentas
matematik di mana pelajar berpeluang membuat persembahan pentas bertemakan
unsur-unsur matematik. Apa yang akan difokuskan oleh penyelidik adalah aktiviti
persembahan pentas yang melibatkan persembahan seni warisan dikir barat. Penyelidik
menguji bagaimana dikir barat boleh digunakan dan penerimaan pelajar dalam
pembelajaran satu konsep matematik.
Kajian
ini melibatkan 100 orang pelajar tahun 4 yang berumur 10 tahun dari 12 buah
sekolah luar bandar disekitar sebuah negeri yang dipilih untuk menghadiri kem
ini. Pelajar-pelajar yang dipilih menyertai kem ini terdiri dari pelajar GALUS.
Ini bertujuan memudahkan penyelidik melihat perbezaan pencapaian yang
signifikasi selepas kem motivasi dijalankan. Penyelidik percaya bahawa pencapaian
pelajar GALUS boleh ditingkatkan dengan
adanya sokongan dan dorongan.
Sebulan
selepas kem motivasi dijalankan, seramai 58 bekas peserta kem ditemuduga dan
disoal selidik bagi mengkaji tahap keberkesanan kem tersebut terutama terhadap
minat dan pandangan mereka terhadap matematik. Hasil daripada temuduga dan soal
selidik terhadap 58 pelajar tersebut, didapati bahawa tujuh daripada lapan
orang pelajar yang pada asalknya tidak meminati matematik mula menyukai
matematik selepas menyertai kem ini.
Kesimpulannya,
keberkesanan kaedah pembelajaran luar bilik darjah yang melibatkan seni warisan
dikir barat ini memberikan kesan yang bererti terhadap minat dan tanggapan
pelajar. Guru perlu kreatif mempebagaikan kaedah pengajaran supaya dapat
menarik minat pelajar. Harus diingat bahawa pembelajaran bukan hanya berlaku
dalam bilik darjah sahaja.
Kritikan dan komen
Artikel
ini sangat menarik minat saya dan membuatkan saya terfikir untuk mengaitkannya
dengan etnomatematik. Jarang pendekatan sebegini diamalkan di kalangan
guru-guru di Malaysia. Ianya merupakan idea kreatif pada penyelidik. Penyelidik
memanipulasikan minat dan kecenderungan kesenian dikir barat bagi menarik minat
pelajar untuk belajar matematik dan seterusnya menguasai konsep matematik. Pada
masa yang sama, bukan sahaja konsep matematik yang dikuasai, aktiviti seperti
ini mampu memupuk semangat cintakan warisan budaya sendiri. Ia memberikan
kesedaran untuk memelihara seni budaya agar tidak luput ditelan zaman.
Kekuatan artikel ini
adalah dari segi huraiannya yang jelas. Bahasa yang digunakan mudah difahami.
Kajian ini melibatkan seramai 58 murid yang mana hasilnya boleh mewakili
pelajar-pelajar di Kelantan. Limitasinya pula adalah, hasil kajian ini tidak
boleh di anggap hasil bagi seluruh pelajar di Malaysia kerana dikir barat hanya
budaya bagi penduduk di Kelantan.
No comments:
Post a Comment