Keberkesanan
Kaedah Konstruktivisme Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik
Oleh: Zainal Abidin Bin Zainuddin & Afrinaleni
Binti Suardi
RINGKASAN
Artikel ini
mengupas tentang kajian keberkesanan kaedah kontruktivisme dalam proses
pengajaran dan pembelajaran serta melihat sikap dan tanggapan pelajar terhadap
subjek matematik dalam kaedah pengajaran.
Pendekatan konstruktivisme merupakan proses pembelajaran yang
menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda pelajar. Pengetahuan dikembangkan
secara aktif oleh pelajar itu sendiri dan tidak diterima secara pasif dari
persekitarannya. Sampel kajian yang dipilih oleh penyelidik adalah terdiri
daripada 40 orang pelajar Tingkatan 1 di Daerah Mersing. Pelajar yang terlibat
adalah pelajar berprestasi sederhana dalam matematik berdasarkan keputusan UPSR
2008. Untuk kajian ini,
penyelidik fokuskan tajuk perimeter. Selepas tinjauan, penyelidik mendapati
pelajar menghadapi beberapa kelemahan menjawab soalan yang melibatkan
penggunaan formula. Hasil daripada pemerhatian penyelidik semasa kajian
dijalankan, didapati pelajar tidak memberi tumpuan semasa proses p&p, tidak
memahami kehendak soalan dan tidak memahami konsep perimeter.
Bagi mengenalpasti keberkesanan kaedah konstruktivisme dalam proses
pengajaran dan pembelajaran matematik, penyelidik mewujudkan dua kumpulan
pelajar iaitu kumpulan eksperimental yang akan belajar dengan kaedah
konstruktivisme, dan kumpulan kawalan yang belajar kaedah tradisional. Kajian
ini adalah kajian yang berbentuk kuantitatif dan kualitatif. Ia melibatkan
ujian pra, ujian pos dan soal selidik untuk mengumpul data kuantitatif.
Manakala, untuk data kualitatif data didapati melalui sesi temubual bersama responden dan guru matematik.
Hasil dari kajian ini, didapati bahawa pencapaian pelajar meningkat
sebanyak 15 % dengan pengaplikasian kaedah
pembelajaran konstruktivism dalam kelas matematik. Penyelidik juga mendapati
bahawa pelajar akan menjadi seorang yang aktif semasa proses pengajaran dan
pembelajaran dijalankan kerana kaedah ini menggalakkan pelajar lebih berfikir,
lebih yakin, lebih berkemahiran sosial kerana pembelajaran dua hala, serta
lebih seronok dengan aktiviti yang dilakukan.
Kritikan dan komen
Saya menyokong hasil kajian yang dijalankan oleh penyelidik ini. Kaedah
konstruktivisme sememangnya memberikan banyak perbezaan dari pelbagai segi
kepada pelajar. Terutamanya dari segi penglibatan pelajar, kemahiran berfikir,
kemahiran social, keyakinan diri dan sebagainya. Semua kelebihan ini tidak akan
pelajar kecapi sekiranya amalan pengajaran secara tradisional diamalkan. Penglibatan
pelajar dalam aktiviti pembelajaran memberikan sumbangan besar terhadap tahap
kefahaman mereka. Pelajar mudah memahami sesuatu situasi sekiranya mereka
sendiri mengalaminya.
Artikel ini menyediakan data-data termasuk data numerasi yang lengkap
mengenai hasil kajian. Huraian juga disokong dengan fakta-fakta hasil dari
kajian lepas. Penyusunan ayat yang ringkas dan padat membantu pembaca
memahaminya dengan cepat. Gaya bahasa yang digunakan juga sesuai untuk
penulisan ilmiah ini.
No comments:
Post a Comment