Masalah Guru Dalam Melaksanakan Pengajaran
Mata Pelajaran KBSM
Oleh:
Zuber bin Hj. Hassan
Daripada
: http://ipdares.tripod.com/kbsm.htm
Kajian ini bertujuan
mendedahkan masalah guru dalam melaksanakan pengajaran mata pelajaran KBSM.
Aspek kajian termasuklah memahami huraian sukatan pelajaran, memilih isi
kandungan, kaedah pengajaran, menentukan aktiviti pembelajaran, penyediaan
bahan bantu mengajar, penggunaan buku teks, merancang rancangan pelajaran,
penilaian dan penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran. Kajian menunjukkan
ramai guru menghadapi masalah dalam pelaksanaan pengajaran mata pelajaran KBSM
dari aspek penyediaan bahan bantu mengajar dan soalan peperiksaan, perancangan
aktiviti termasuk rancangan pelajaran, penerapan nilai murni, penggunaan buku
teks dan penguasaan sukatan pelajaran. Masalah penyediaan bahan bantu mengajar
yang dihadapi mungkin member impak negatif terhadap proses pengajaran dan
pembelajaran . Guru seharusnya menggunakan bahan bantu mengajar kerana ia
melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, ia juga menjimatkan
masa, tenaga dan kewangan serta menghiburkan pelajar semasa belajar. Tambahan
pula, ia membantu pelajar menerima kesan pembelajaran yang maksimum melalui
proses pengajaran yang berlainan. Penggunaan bahan bantu mengajar boleh menberi
banyak faedah dan tidak seharusnya menjadi masalah utama dan tidak harus
dipandang ringan. Pengajaran merupakan
aspek yang penting di dalam pendidikan. Menurut Smith (1960) dan cornell
(1991), pengajaran adalah satu aktiviti yang ditujukan kepada pelajar. Battle
dan Shannon (1978) pula berpendapat, pengajaran merupakan proses penyampaian
idea yang membantu pelajar mengubah tingkah laku dengan cara sedar ke arah
tujuan dan matlamat pendidikan. Dalam konteks ini, jelas bahawa pengajaran
seharusnya mempunyai aktiviti yang dilakukan oleh guru dan ia mempunyai kaitan
dengan tujuan, matlamat, isi kandungan, indoktrinasi dan kaedah pengajaran.
No comments:
Post a Comment