Penulis: Mohd Mahizam B Mohd Toha
Pautan: http://www.pkghl.net/hl-v1/index.php?option=com_content&view=article&id=468:pengintegrasian-ict-dalam-pap&catid=50:teknologi-maklumat&Itemid=97
Sinopsis:
Terdapat dua perspektif dalam pengintegrasian ICT dalam P&P. Pertama, pengaplikasian perkakasan dan perisian. Kedua potensi terhadapa multimedia yang dicipta. Walaubagaimanapun, berbalik kepada guru itu sendiri bagaimana untuk menggunakan perkakas atau perisian di dalam P&P supaya ia berkesan kepada murid. Oleh yang demikian, tiga kriteria perlu dititikberatkan iaitu;
1) mampu menjana idea
2) mampu mengukuhkan pemahaman
3) menggabungkan dengan kaedah dan teknik yang tertentu (aspek pedagogi)
Ulasan / Kritikan:
Artikel ini berguna untuk dijadikan panduan kepada guru-guru. Jika dilihat pada zaman sekarang guru hanya mengajar sekadar untuk peperiksaan dan sesetengahnya dikatakan "syok sendiri" atau dalam kata lain mengajar bagai nak rak tetapi murid tak faham langsung. Oleh yang demikian, P&P akan menjadi lebih berkesan sekiranya tiga kriteria yang dicadangkan oleh penulis diikuti dan dihayati oleh setiap guru di sekolah kerana secanggih mana perkakas dan perisian ICT itu tetapi teknik dan kaedah penggunaannya salah, maka tidak berguna juga akhirnya.
No comments:
Post a Comment