Pautan: https://docs.google.com/a/siswa.upsi.edu.my/file/d/0B4krIkXLX9f3NkV5bWk3Wnd2N1U/edit?pli=1
Sinopsis:
Pembelajaran secara mengalami di persekitaran sebenar adalah sebahagian
daripada kaedah pembelajaran yang dipraktiskan dalam sistem latihan kaunselor
di Malaysia. Salah satu daripada proses pembelajaran secara mengalami adalah
latihan praktikum kaunseling yang dikendalikan selama 12 minggu di sekolah
menengah di Malaysia. Pembelajaran secara mengalami menyediakan peluang kepada
kaunselor pelatih untuk belajar mengaplikasi perkara yang telah dipelajari di
universiti dan pada masa yang sama melibatkan diri dengan orang lain. Kedua-dua
perkara ini, iaitu belajar mengaplikasi perkara yang telah dipelajari dan
belajar melibatkan diri dengan orang lain adalah berlaku secara serentak. Pada masa
yang sama, kedua-dua proses pembelajaran ini berlaku di persekitaran sekolah,
dan setiap sekolah mempunyai budaya yang tersendiri.
Ulasan / Kritikan:
Proses pembelajaran yang dialami
oleh kaunselor pelatih semasa menjalani latihan praktikum kaunseling di sekolah
adalah berkaitan dengan budaya atau etos sesebuah sekolah. Setiap sekolah
mempunyai budaya yang tersendiri, antaranya menerima perkhidmatan kaunseling sebagai
salah satu aktiviti yang wujud dalam sistemnya, setengah sekolah tidak menerima
sepenuhnya perkhidmatan kaunseling, sikap tidak bersedia untuk menerima
kaunselor pelatih serta berkongsi tempat dengan kaunselor pelatih, kurang
menghormati kaunselor pelatih dan tidak bersedia untuk bekerjasama dengan
kaunselor pelatih. Walaupun begitu, budaya sekolah dapat dipecahkan kepada dua
yang utama, iaitu menerima perkhidmatan kaunseling sebagai salah satu aktiviti
sekolah. Kedua, tidak menerima sepenuhnya perkhidmatan kaunseling sebagai budaya
sekolah. Kedua budaya ini mempunyai kesan terhadap aktiviti-aktiviti lain di sesebuah
sekolah.
No comments:
Post a Comment